De sleutel tot een succesvolle community voor ouderen

Een jaar geleden werd er in Lokaal⁺ een innovatieve internetcommunity (oftewel i-community) opgezet. Een digitaal dorpsplein voor 55-plussers in de aangrenzende wijk. Hiermee leerden studenten van Lokaal⁺ en 55-plussers om via het medium te communiceren en om te oefenen met beeldbellen. In theorie een geweldig plan, maar wat vinden de ouderen eigenlijk van de community? En hoe is de toegevoegde waarde van de Summa studenten? Leny Westeijn ging met deze vragen aan de slag en deed een aantal interessante ontdekkingen.

Leny studeert Toegepaste Gerontologie bij Fontys. Deze opleiding is erg breed. Alle zaken die belangrijk zijn voor ouderen komen naar voren. Denk hierbij aan wonen, gezondheid, werken en participatie. Het belangrijkste is dat ouderen zelf (of met een beetje hulp) de regie kunnen blijven voeren. Ze loopt stage bij het Summa College Zorg & Welzijn en in de wijk waarin de ouderen rondom de school wonen. Tijdens haar onderzoek ging ze opzoek naar antwoorden op vragen als: Wat is de toegevoegde waarde van de i-community? En hoe creëren we nog meer verbondenheid?

Theorie versus de praktijk

Al snel bleek dat ouderen de internetcommunity een heel erg goed idee vonden. De community leek eenvoudig te gebruiken en iedereen stond er voor open om ermee te werken. Wat kon er nog misgaan? In de praktijk bleek dat de ouderen een aantal functionaliteiten misten. Ze wilden bijvoorbeeld controleren naar wie ze een berichtje hadden verstuurd en of het ook daadwerkelijk verzonden was. Dat kon helaas niet. Dat resulteerde in een minimaal gebruik van de community. Het doel om meer verbondenheid te creëren kon daardoor niet behaald worden. “We organiseerden verschillende bijeenkomsten en ontdekten dat ouderen het belangrijk vonden elkaar live te ontmoeten. De i-community was voor hen vooral een hulpmiddel. Toen dat hulpmiddel het voor hun gevoel niet goed deed, haakten ze af. Het leek een gouden idee maar het werd geen win-win situatie doordat het systeem niet samen met hen ontwikkeld was”, vertelt Leny.

De toegevoegde waarde van studenten

Ouderen willen graag thuis blijven wonen. Studenten kunnen daar een enorme toegevoegde waarde aan leveren. Maar hoe bereik je dat? Leny bracht de behoeften van de ouderen in kaart en zocht uit hoe studenten daarbij konden helpen. “In veel van mijn interviews met ouderen hoorde ik hoe belangrijk zij het vonden om anderen zowel live als binnen een i-community te ontmoeten. Een community van ouderen en studenten van Lokaal⁺ was dus wel een goed idee. Daarom is het belangrijk om terug te gaan naar de ouderen en met hen op één lijn te komen. Het hangt vervolgens van de wijk af of het potentieel heeft om samen met Lokaal⁺ of Summa iets nieuws op te zetten”, aldus Leny.

Ultieme samenwerking

Uit het onderzoek van Leny bleek ook dat de vraagverlegenheid groot is bij ouderen. Ook bij de huidige i-community was dat een groot ding. Deze generatie ouderen wil graag alles zelf doen. Hulp vragen vinden de meesten moeilijk. De samenwerking en het contact tussen ouderen en studenten is voor beide partijen heel waardevol. Beiden vinden het belangrijk om de verbondenheid te blijven verbeteren. Het is Leny’s advies dan ook om producten en diensten te bieden die ‘doen wat ouderen willen’ en ook voor Summa een toegevoegde waarde hebben. Door dit samen te ontwikkelen wordt het een succes. “Er is een poule van studenten die iets te bieden heeft en graag wil leren. Daarnaast is er een poule van ouderen die leuke dingen wil doen. Door die twee met elkaar te combineren bereik je het gewenste effect: de studenten doen ervaring op en de ouderen doen regelmatig leuke dingen. Wederkerigheid is de sleutel tot succes en dat is precies wat dit is”, sluit Leny af.