Max en Karin brengen de magie voor zorgstudenten naar Lokaal⁺

“We zijn allebei nieuw maar we hebben dezelfde visie. Het geeft energie hier, ik ga met energie naar huis.”Maxime (‘Max’) Verkammen en Karin Bogers doen de dagelijkse leiding van Lokaal⁺, een stagewerkplek voor de zorgstudenten van het Summa College in Eindhoven.

In dit ‘lokaal’ worden de studenten in contact gebracht met senioren uit de buurt, door ze dingen te laten organiseren. En Max en Karin begeleiden dat: “Het zijn iedere dag weer kleine dingetjes die bevestigen dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Het zijn de kleine succesjes die je behaalt bij studenten maar ook bij ouderen, dat je ze ziet groeien. Maar we zijn er voor de studenten natuurlijk.” Ik heb moeite om het allemaal bij te houden, zo snel wordt er gepraat.

Senioren en zorgstudenten groeien naar elkaar toe

Max is zo enthousiast dat ze al begint voordat ik de eerste vraag kan stellen: “Wat is belangrijk bij Lokaal⁺? Het is een uniek initiatief waarbij oud en jong bij elkaar komen. Van beide kanten leert men van elkaar. Dat werkt positief bij studenten, ze krijgen ook een vorm van genegenheid van die senioren. Je ziet mooi dat oud en jong op een verrassende manier bij elkaar komen. De jongeren kennen alleen hun eigen opa en oma, maar ze zeggen dat dit anders is. Ze hadden niet door dat ze zoveel konden leren. Ze hebben de tijd om hun doelgroep te leren kennen. Je ziet dat oud en jong elkaar vragen stelt, en dat ouderen zien dat hun vooroordelen niet kloppen.” Karin vult aan: “Ik vind het ook heel leuk om bijvoorbeeld te zien hoe jongeren de senioren hun iPhone uitleggen: ze doen het heel snel, maar moeten het langzaam uitleggen natuurlijk. Studenten voelen hier aan dat ze een rol van betekenis hebben. Doordeweeks zijn ze echt studenten en moeten ze dingen doen waar ze soms een hekel aan hebben, hier komen ze veel meer tot hun recht. Het is kleiner, overzichtelijker, en wij zijn nauw betrokken bij studenten: wat voor karakters hebben ze.” En blijkbaar werkt hun aanpak goed.

Volop enthousiasme

“Het enthousiasme is heel erg terug, we hebben de opdracht gekregen om Lokaal⁺ opnieuw op de kaart te zetten met een nieuw, enthousiast team. We merken dat het een olievlekwerking heeft op de rest van de school: ‘De sfeer is bij jullie erg goed’. Wat ook leuk is: ze zoeken naar gezamenlijke onderwerpen en passen hun taalgebruik aan, studenten zeggen ‘U’ bijvoorbeeld. Hun houding verandert zelfs. Dat komt ook omdat het zo kleinschalig is.” En Max en Karin zien dat het werkt, studenten veranderen in Lokaal⁺: “Je ziet studenten uit hun schulp kruipen door die één op één aandacht. Ik moest laatst een student beoordelen die maanden terug nog niets zei en nu zelf gesprekken begint. We geven ze ook feedback op hun nonverbale communicatie, dat ze bijvoorbeeld hun glimlach best mogen tonen. En dan zie je ze ook veranderen, je ziet die glimlach op hun gezicht verschijnen. Ze groeien in zelfvertrouwen vanwege het directe contact en de dankbaarheid van senioren.” En de senioren zijn er ook over te spreken, zo blijkt.

De senior als begeleider van zorgstudenten

“De ouderen reageren wisselend, maar over het algemeen positief. Dat ligt ook aan de samenstelling van de groep, die wisselt ook. Ze geven het ook aan als ze zich niet lekker voelen bij een student. En wij bespreken dat dan natuurlijk met die student. Denk bijvoorbeeld aan het taalgebruik, het voortdurend alles uit de hand nemen van de senior. En daar mogen ze best iets van zeggen. De dynamiek in de groep is heel wisselend, de sfeer is daarvan erg afhankelijk, dat is voor ons ook een aandachtspunt.” En hebben de senioren ook nog een actieve rol in het leerproces? “We zijn erover aan het denken om senioren een actieve rol te geven in de begeleiding van studenten. We kunnen bijvoorbeeld ouderen die hier al lang komen vragen om de studenten mee te begeleiden, om de studenten wat uit te dagen met bepaalde opmerkingen bijvoorbeeld. Met de leerlingen die daar niet mee om kunnen gaan, hebben we een goed gesprek natuurlijk. We hebben ook studenten die te enthousiast zijn, die we moeten temperen. Ze moeten wel een soort afstand houden, ze moeten professioneel blijven.” Op zich positief, beter teveel dan te weinig enthousiasme. “We zeggen het regelmatig tegen de leerlingen: je niveau of kwaliteiten doen er niet toe, al die losse onderdelen maken ons team. Een niveau-4 student is bijvoorbeeld veel theoretischer dan een niveau 1-student. Dat heeft een wisselwerking op elkaar, dat is heel goed voor studenten. Het geeft ze zelfvertrouwen. Waar wij erg voor staan is de positieve benadering van mensen, en daar komen we bij studenten heel ver mee.” En dat blijkt ook wel, want de energie voel ik. Een energie die Max en Karin elke dag mee naar huis nemen.